Досвід

Конкурсна робота

Назва школи: Запорізька гімназія № 11 Запорізької міської ради Запорізької  області
Адреса школи: м. Запоріжжя, вул. Поштова, б.4
Тел. 764-14-29
Автор  досвіду:  Топчій Ірина Вікторівна,
вчитель  трудового навчання
Запорізької гімназії № 11 Запорізької міської ради Запорізької області, 
вчитель вищої категорії,
вчитель-методист,
Certified Microsoft Innovative Educator,
Microsoft Innovative Educator Expert


Інформаційний блок досвіду

Назва теми досвіду: Використання системи Moodle у формуванні ІК-компетентності учителя-блогера.

Номінація конкурсної роботи: Створення електронних навчально-методичних комплексів, рейтингових систем, програм для системи освіти.

Актуальність досвіду полягає в пошуку ефективних шляхів підвищення ІК-компетентності учителя-блогера, за рахунок використання дистанційного навчання. Сьогодні дистанційне навчання демонструє свої переваги над іншими формами навчання, бо має насичену інформативність, завдяки Інтернету та його можливостям; різноманітну цікаву інтерактивність; комфортну доступність у будь-який час і з будь-якого пристрою і високу ефективність.

Цілі
- формування ІК-компетентності педагогічних працівників через сукупність спеціальних знань і умінь, що забезпечують можливість розробки та створення навчального блогу на платформі Blogger,
- розвиток навичок ведення блоггингу, для застосовування їх у подальшій професійній діяльності.

Завдання досвіду
1. Розробка якісного електронного засобу навчання педагогічних працівників.
2. Апробація та аналіз впровадження дистанційного курсу «Блоггинг: от А до Я», що створений на платформі Moodle.

Тривалість роботи над досвідом з жовтня 2016 р. Етапи роботи:
1. Знайомство з платформою gnomio.com (Moodle).
2. Розробка структури дистанційного курсу «Блоггинг: от А до Я».
3. Наповнення навчальних модулів дистанційного курсу.
4. Розробка та створення інформаційного блогу дистанційного курсу «Блоггинг: от А до Я».
5. Запрошення бажаючих для навчання через популярні соціальні мережі.
6. Знайомство учасників дистанційного курсу з планом і графіком навчання, з основними елементами інтерфейсу платформи gnomio.com (Moodle).
7. Реєстрація бажаючих навчатись на дистанційному курсі «Блоггинг: от А до Я».
8. Реєстрація учасників курсу на платформі gnomio.com (Moodle).
9. Навчання учасників на дистанційному курсі.
10. Онлайн-обговорення проблемних питань, що виникають під час створення навчального блогу на платформі Blogger, консультації і допомога у виконанні завдань.
11. Підведення підсумків навчання, аналіз виконаної роботи - блогу.
12. Рефлексія.
13. Виписування сертифікатів, що засвідчують успішне завершення навчання.

Теоретичне підґрунтя досвіду
Проблема дистанційного навчання досліджується у роботах О. О. Андрєєва, В. І. Гриценко, К. Ю. Кожухова, С. П. Кудрявцевої, Н. В. Майєр, М. Г. Мур, Є. С. Полат, А. В. Хуторського та ін. Згідно К. Ю. Кожухова, дистанційні технології навчання дозволяють реалізувати цілеспрямоване та методично організоване керівництво навчальною та пізнавальною діяльністю студентів і базується на використанні широкого спектру інформаційних та комунікаційних технологій.[1]



Опис досвіду
Останнім часом серед користувачів Інтернету все більшої популярності набирає блоггинг, що є веденням блогу, наповненням його новою інформацією: статтями, відеозаписами, аудіозаписами, фотографіями, різними документами і матеріалами. Навчальний блог не є новою формою роботи вчителя в інтернет-середовищі, але, маючи певні дослідження, знаю, що досі не всі педагогічні працівники мають власний блог, або правильно його використовують у своїй діяльності.
В системі освіти Запорізької області відсутні будь-які курси, які б формували навички блоггингу. Тому і виникла така ідея: створити дистанційний курс, який би навчав саме створенню блогу та веденню блоггингу.
Дистанційний курс розрахований на користувачів, що мають початкові навички роботи з ІКТ і знайомить з покроковою інструкцією як самому і безкоштовно створити свій блог з нуля на платформі Blogger. Чому обрано саме платформу Blogger: 
- я вважаю, що саме ця платформа дуже зручна для створення першого блогу; 
- не дивлячись на те, що платформа безкоштовна, вона дуже популярна і шанована серед блогерів-професіоналів;
- на платформі можна створювати до 100 блогів з одного акаунта, майже необмежену кількість;
- платформа надає безкоштовний хостинг;
- має велику різноманітність шаблонів як стандартних, так і авторських нестандартних шаблонів, тем і гаджетів від сторонніх розробників;
- платформа має простий інтерфейс конструктора тем, що дозволяє змінювати зовнішній вигляд блогу за своїм смаком і бажанням;
- платформа Blogger має зручний редактор;
- щоб працювати на Blogger не потрібні спеціальні знання з програмування;
- ця платформа повністю сумісна з багатьма Інтернет-ресурсами, інструментами і сервісами Google;
- платформа Blogger не складна у використанні, зручна для початківців-блогерів;
- вона захищена від спам-коментарів і не має нав'язливої реклами, якщо Ви самі її не встановили;
- дозволяє додавати до ста різних авторів у блог;
- дозволяє використовувати спеціально розроблене безкоштовне застосування, щоб управляти  блогом із смартфона або планшета на базі Android;
- Blogger  - це прекрасна платформа для початківців!
Я вивчила багато рекомендацій щодо наявності спеціалізованого середовища для розміщення та організації дистанційного навчального курсу. Сьогодні існують різноманітні універсальні навчальні платформи, які дозволяють вчителю створити та розмістити в мережі Інтернет електронні засоби навчання. Платформа Moodle  вирізняється:
- адаптивністю, бо містить засоби, які постійно розвиваються без перебудови системи, та методи, що забезпечують індивідуалізацію навчання;
- довгостроковістю - навчальна платформа відповідає вимогам щодо інформаційних технологій в освіті і надає можливість вносити зміни до дистанційних курсів без перепрограмування;
- доступністю  - є можливість працювати дистанційно незалежно від місця та часу, головною умовою є підключення до мережі Інтернет;
- економністю  - це безкоштовний, відкритий ресурс [1].
Дистанційний курс «Блоггинг: от А до Я» розроблено на платформах трьох контентів: Moodle, Blogger, служб Google. Платформа Moodle була освоєна власними силами, самостійно за допомогою відео інструкцій з youtube.
Курс має власні авторські документи із скриншотами, конспекти лекцій, особисті авторські напрацювання;  відеоматеріали, електронні версії посібників, лекції знаних спеціалістів з блогингу, гіперпосилання на цікаві і корисні веб-сторінки та статті. Платформа дозволяє учасникам курсу виконати 20 завдань протягом двох місяців у зручний для них час. Містить вбудовані інструменти, що орієнтовані на певний тип взаємодії із учасниками курсу: завдання, форуми, анонси, статті, файли, відео, глосарій, завдання-відповідь у вигляді файлу, оголошення,чат.
Структура дистанційного курсу «Блоггинг: от А до Я»:
1. Таблиця просування учасників курсу
2. Вступ
3. Правила спілкування на курсі
4. Інструкція "Як приймати участь у форумах?"
5. Форум "Давайте познайомимось!"
6. Глосарій термінів
7. Оголошення
8. Форум для спілкування і запитань
9. Чат "Онлайн-консультації"
10. Модуль 1 – Робота з блогом
h   Створення акаунта в Blogger
h   Створення блогу і публікація першого повідомлення
h   Редактор повідомлення: посилання "Далі" і мітки
h   Основні налаштування шаблону блогу
h   Як знайти свій блог
h   Публікація зображень, фотографій
h   Розміщення малюнків у форматі gif
h   Розміщення великої кількості фотографій
h   Розміщення відеофайлу
h   Розміщення презентацій, онлайн ігор
h   Створення сторінок
11. Модуль 2 – Оформлення блогу
h   Налаштування гаджету повідомлення
h   Налаштування коментарів  
h   Підпис в кінці статті або публікації
h   Персоналізована сторінка про помилку "Сторінка не знайдена"
h   Сучасні і красиві соціальні кнопки
h   Додавання в блог авторів
h   Авторське право  
h   Письмовий дозвіл батьків на публікацію робіт учнів в Інтернеті  
h   Фавікон  
h   Карта блогу  
h   Як захистити свої авторські права в Інтернеті
12. Модуль 3 – Робота із конструктором теми
h   Регулювання ширини блогу  
h   Адаптивний шаблон блогу (для бажаючих)
h   Авторський шаблон Blogger (для бажаючих)
h   Шапка блогу     
h   Дизайн блогу
h   Аналіз дизайну блогу колеги
13. Модуль 4 – Гаджети блогу
h   Додавання і видалення гаджетів  
h   Статистика  
h   Нумерація сторінок
h   Останні коментарі  
h   Для тих, хто погано бачить  
h   Особиста візитівка соціальних мереж  
h   Ярличок біля назви публікації
h   Захист контенту
h   Банер блогу
h   Копірайт
14. Модуль 5 – Оптимізація блогу
h   Рамка довкола зображення
h   Зайві зовнішні посилання  
h   Локальна копія блогу  
h   Швидкість завантаження блогу
15. Рефлексія

Використовуючи розроблений таким чином дистанційний курс, учасники мають змогу: самостійно обирати терміни виконання і теми уроків; переглядати, за необхідністю, лекції з теми; опановувати навчальний матеріал та переглядати приклади – скриншоти; користуватись відповідними гіперпосиланнями і електронними посібниками; доробляти завдання, якщо були зауваження. Під час занять на курсі використовується оцінка виконання завдань у вигляді спеціально розроблених знаків-малюнків, які кожен із учасників курсу отримує на свою електронну адресу. Це створює додаткову мотивацію до успішного опанування уроків курсу.

Результативність досвіду
На дистанційному курсі «Блоггинг: от А до Я» навчалося 2 групи – всього було зареєстровано 109 чоловік, до навчання приступили 71, серед них педагогічні працівники із 14 регіонів України:
- директорів шкіл – 4
- вчителів початкових класів - 12
- вчителів іноземної мови - 3
- вчителів інформатики - 9
- вчителів математики - 2
- вчителів фізики - 2
- вчителів хімії – 4
- вчителів біології - 1
- вчителів історії - 2
- вчителів економіки - 2
- вчителів української мови і літератури -3
- вчителів російської мови і літератури - 2
- вчителів музики - 1
- вчителів трудового навчання - 8
- вчителів основ здоров’я - 1
- бібліотекарів - 2
- психологів - 2
- викладачів вишів – 9
- методистів ДНЗ - 1
За умовами курсу, сертифікат щодо завершення навчання отримають ті педагогічні працівники, що виконають 20 завдань – до теперішнього часу виписано 40 сертифікатів.
Результатом дистанційного навчання є інтелектуальний веб-продукт вчителя – авторський навчальний блог, що відрізняється своєю індивідуальністю. За час роботи курсу було створено  46 блогів, інші учасники удосконалювали блоги, що були створені раніше.

Всі учасники курсу, що закінчили навчання, написали схвальні відгуки щодо організації  навчання на ДК «Блоггинг: от А до Я»
Висновок.
Дистанційний курс — це навчальний матеріал, систематизований і структурований у віртуальному класі задля доступності знань через Інтернет. [2] Сприяє умінню самостійно здобувати потрібну інформацію, користуватися онлайн-сервісами Інтернету і умінню  вчитись культурі спілкування у мережі. Навички ведення блогу, що здобуті під час навчання на дистанційному курсі, допоможуть вчителям надалі розвивати свій веб-ресурс і використовувати його за призначенням.
Робота на Moodle розвиває здатність самостійно опановувати новий матеріал та надає безліч варіантів для опрацьовування навичок блогингу.
Навчання на дистанційному курсі виявило і ряд проблем: не всі вчителі, що були зареєстровані,  приступили до виконання завдань; деякі з них вже мали блоги на платформі Blogger, тому залишали поза увагою деякі рекомендації (насамперед, це - оптимізація блогу, правильне розміщення фотографій, використання посилання «Далі», правильне формування адреси публікацій і сторінок тощо.)
За результатами проведеного дослідження, можна стверджувати, що дистанційний навчальний курс «Блоггинг: от А до Я» має право на існування, достатньо популярний серед вчителів України, тому що: надає практичні рекомендації щодо ведення блогингу, удосконалює навички ІК-компетентності вчителів, сприяє систематизації, поширенню педагогічного досвіду та підвищенню кваліфікації педагогічних працівників.
Перспектива роботи: продовження функціонування та розвитку авторського навчального курсу для педагогічних працівників України; удосконалення його складових та навчальних завдань відповідно до останніх змін на платформі Blogger.

         Досвід ведення блогингу та демонстрація роботи на платформі Blogger  було презентовано під час форуму «Цифрове перетворення освіти», що проводило співтовариство GEG Ukraine (Освітнє співтовариство Google) у лютому 2017 р.  під час «Експертного кола Blogger»

Використані ресурси
1. В. В. Лук’яненко «Досвід упровадження дистанційного навчання для організації самостійної роботи студентів з англійської мови» [Електронний ресурс] / В. В. Лук’яненко //Педагогічний процес: теорія і практика Випуск 2, 2014 [Веб-сторінка] - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/pptp_2014_2_17.pdf Дата звертання: 15.03.2017
2. Автор невідомий «Елементарні інструменти створення дистанційних курсів» [Електронний ресурс] / Автор невідомий//Педрада [Сайт] - Режим доступу: http://www.pedrada.com.ua/article/1176-qqq-17-m1-12-01-2017-elementarn-nstrumen
ti-stvorennya-distantsynih-kursv  Дата звертання: 15.03.2017
3. Валтер Волфсбергер «Переваги електронного навчання для викладачів» [Електронний ресурс]/В. Волфсбергер// Агітлист-moodle [Веб-сторінка] - Режим доступу:  http://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/4119 Дата звертання: 17.03.2017
4. Г. А. Шиліна «Досвід використання дистанційних курсів на уроках української мови та заняттях факультативу в середній школі» [Електронний ресурс]/ Г. А. Шиліна// MoodleMoot Ukraine 2015 [Сайт] - Режим доступу:  http://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=78 Дата звертання: 17.03.2017
5. Автор неизвестен «Moodle-учебник для начинающих»[Електронний ресурс] /Автор неизвестен// rumoodler.com[Сайт] - Режим доступу:  http://rumoodler.com Дата звертання: 05.09.2016
6. А.А. Андреев, В.И. Солдаткин «Дистанционное обучение: сущность, технология, организация” [Електронний ресурс] /А.А. Андреев, В.И. Солдаткин//[Веб-документ] Режим доступу: http://www.ict.edu.ru/ft/003823/book_3.pdf  Дата звертання: 02.08.2016




Додатки
Дистанційний курс "Блоггинг: от А до Я"
Результативність навчання на курсі
Блоги, що створені під час навчання на курсі
Відгуки участників щодо дистанційного курсу -1
Відгуки участників щодо дистанційного курсу -2

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Запрошую до обговорення!